Till startsida
Webbkarta

PIL permanentat

Nyhet: 2013-01-18

Efter fem år som projekt är nu den universitetsgemensamma pedagogiska utvecklingsenheten inrättad som en reguljär verksamhet vid Göteborgs universitet efter ett rektorsbeslut strax före jul.

Även om verksamheten varit universitetsgemensam har den organisatoriska hemvisten för Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande, PIL, varit den Utbildningsvetenskapliga fakulteten. Så blir det även fortsatt.
Nytt är emellertid att PIL får sitt verksamhetsuppdrag från GU:s utbildningsnämnd. Till PIL-enheten knyts även ett enhetsråd där ordförande blir vicerektor för kvalitetsfrågor, Bengt-Ove Boström. Övriga ledamöter utses av utbildningsnämnden.

Pedagogisk akademi

Av rektors beslut framgår att PIL ska utveckla en universitetsgemensam pedagogisk akademi med stöd i ett pedagogiskt program. Verksamhetsinriktningen ska anknyta till GU:s Vision 2020 och bland annat de skrivningar som finns om pedagogisk excellens.
I Vision 2020 sägs bland annat: ”Engagerande högskolepedagogik är avgörande för att kunna möta framtidens studenter. Nyskapande pedagogiska idéer är viktiga för att förbättra vår konkurrenskraft och attrahera och behålla studenterna. Därför ska vi (…) ge lärare möjligheter att fördjupa sitt pedagogiska arbete på vetenskaplig och konstnärlig grund genom universitetsgemensamma seminarier om utbildning...”
Bengt Petersson- Nu gäller delvis ett nytt pensum för PIL. Inom ramen för en pedagogisk akademi kan vi stärka universitetets utbildningar och studenters lärande genom att dels främja pedagogiskt utvecklingsarbete, dels uppmärksamma särskilt föredömliga insatser som lärare, institutioner och fakultetsövergripande utbildningsmiljöer genomfört, säger Bengt Petersson, chef för PIL.
- Vår ambition är att vidga möjligheterna att göra karriär som universitetslärare. Flera lärosäten har idag olika sätt att synliggöra och även premiera särskilt pedagogiskt skickliga lärare och utbildningsmiljöer, säger Bengt Petersson som anser det vore bra att hitta den modell som stämmer med de utmaningar Göteborgs universitet står inför.

Premiera insatser

- Vi räknar med att lägga ett förslag efter ett förankringsarbete med lärare och studenter. Jag hoppas att det blir en bra diskussion om hur Göteborgs universitet kan premiera excellenta pedagogiska insatser, säger han.
PIL:s fortsatta uppdrag i övrigt liknar i stort det som gällt sedan starten i januari 2008. Enheten ska vara ett stöd för institutioner i frågor kring högskolepedagogik och interaktivt lärande och svara för den universitetsgemensamma utbildningen i högskolepedagogik och handledning i utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå.
Sedan PIL:s start har 1298 deltagare slutfört behörighetsgivande högskolepedagogiska kurser i PIL:s regi. Därutöver har 825 godkänts på kursen Handledning i forskarutbildningen.

Lång diskussion

Behovet av en lärosätesgemensam enhet för högskolepedagogik vid Göteborgs universitet hade diskuterats under lång tid innan PIL:s start. Rektor Gunnar Svedberg tog initiativ till den utredning som 2005 presenterade förutsättningar för en kraftsamling inom området. Rektor Pam Fredman fullföljde de tidigare initiativen och skapade tillsammans med fakulteterna förutsättningar för start av PIL-enheten.
Tidigare har funnits två organ vid Göteborgs universitet som arbetat inom det verksamhetsfält som PIL-enheten nu har i uppdrag att arbeta med. Det var Distansutbildningsrådet (DUR) som avvecklades vid årsskiftet 2006/2007 samt Universitetspedagogiskt centrum (UPC) som hade verksamhet till och med årsskiftet 2007/2008.

Läs mer om PIL på PIL:s webbplats >>
 

AV:

SNABBVAL

Kontaktinformation

Torsten Arpi, kommunikatör

Besöksadress:
Västra Hamngatan 25, Göteborg

Telefon:
031-7862161, 0768-581187

Fax:
031-7862242

Till sidans topp