Till startsida

Hur kan högre utbildning främja hållbar utveckling?

Nyhet: 2013-02-13

Ett ögonblick Arjen Wals, professor i socialt lärande och hållbar utveckling vid Wageningen University, Nederländerna, UNESCO-ordförande inom samma område och gästprofessor vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet.

Arjen WalsI policydokument för både lägre och högre utbildning i Sverige sägs att utbildningen bör främja en hållbar utveckling. Även Vision 2020, den nya visionen för Göteborgs universitet, anger att universitetet arbetar i nära samarbete med omvärlden, och verkar för hållbar utveckling.

Vad bör det innebära att högre utbildning främjar en hållbar utveckling?
- Vad som står på spel är framtiden för planeten. Vi kan inte vara naiva och fortsätta med "business as usual". Faktum är att vi inte kan fortsätta med utbildning eller vetenskap som vanligt heller. Ett djärvt drag behövs för att bryta med ohälsosamma rutiner som verkade fungera bra ett tag men nu visar vissa allvarliga brister. Hållbar utveckling kräver omvälvande lärande och tvärvetenskaplig forskning som hjälper oss att hantera saker som komplexitet, osäkerhet och konkurrerande krav, även bland forskarna själva. Detta kräver utrymme i läroplaner och forskningsprogram för holistiska synsätt och gränsöverskridande arbete som tillåter studenter, lärarkår, den privata sektorn, myndigheter och organisationer i det civila samhället att arbeta tillsammans med hållbarhetsfrågor. Forskning för påverkan på samhället kommer i slutändan att vara viktigare än forskning för publicering i vetenskapligt statusfyllda kanaler. Naturligtvis måste universitetet leva som man lär och genom att försöka minska sina egen ekologiska fotavtryck där det är möjligt.

Vilken bild har du av hur Göteborgs universitet klarar uppgiften?
- Mina kontakter hittills och min känsla är att de ambitioner som uttrycks i Vision 2020 är äkta och stöds av vad jag kallar kapacitetsuppbyggnad för hållbarhet av universitetets alla fakulteter. Jag tror att det är möjligt att universitetet tillsammans med Chalmers skulle kunna bli en ledstjärna för hållbar regional utveckling och visa att innovation och hållbarhet är två sidor av samma mynt.

Hur kan en lärarutbildning främja en hållbar utveckling? Och vilka konkreta och framgångsrika exempel finns det?
- Lärarutbildningen är en viktig del av en pedagogisk innovation mot hållbarhet. Hur kan lärare hjälpa våra elever tro på att världen kan bli hel igen om de själva inte kan ta ett helhetsperspektiv, se samband, utveckla empati för andra generationer, för människor på andra håll och andra arter? Hur kan de använda skolan och dess gemenskap som "levande läroplan", som innehåller alla de viktigaste frågorna i vår tid, om de inte har fått lära sig att göra det i sin egen utbildning? Det finns många goda exempel. Jag tycker från vår del av världen att The Partnership for Education and Research about Responsible Living är ett av dem.

Hållbar utveckling innebär både ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet. Är det verkligen möjligt att integrera de tre delarna?
- Det är en illusion att tro att delarna harmonierar fint. I slutet kommer det att finnas spänningar, konflikter och förhandlingar mellan delarna. Just nu driver ekonomin allt förefaller det. Den kanske viktigaste utmaningen i vår tid är att verkligen utforska alternativa värden, andra värden än värdet av "kontinuerlig tillväxt och materialism". Hållbarhet har mycket att göra med maximering av mening i motsats till vinstmaximering, kanske mer utrymme för den andliga sidan av livet. När vi börjar utveckla eller, kanske ännu bättre, återupptäcka de värdena kommer spänningarna mellan de tre delarna att finnas kvar, men resultatet kommer sannolikt att vara mycket annorlunda än det vi får om och om igen idag.

Hur stor är risken för att UNESCO:s ”decennium för hållbar utveckling" (2005-2014) visar sig ha blivit tomma ord i slutändan? Hur optimistisk eller pessimistisk är du?
- Det finns 50 nyanser av grönt så att säga - från grunt ljusgrön och starkt grönt. Samma sak gäller för hållbar utveckling. Någonstans mellan retorik och verklighet jag ser en växande rörelse av människor - över hela planeten - som börjar undersöka alternativa sätt för att skapa livsmedelssäkerhet, energi, (själv-) försörjning, integrerad vattenförvaltning och så vidare. Det ger mig hopp. Jag tror att slutet av decenniet kommer att vara början på något nytt, ännu mer kraftfullt och betydande.

Slutligen: Berätta hur tiden som gästprofessor vid vårt universitet har varit så här långt.
- Det har varit ett nöje att lära känna några av personalen och studenterna, men också att uppleva den höga nivån bland de administratörer vid universitetet som är engagerade i hållbarhet. Vi har precis etablerat en skrivande grupp som försöker att, i internationella tidskrifter, publicera en del av det utmärkta arbete som utförs här inom hållbar utveckling. Jag har på mitt hemuniversitet kämpat under ganska lång tid för att få hållbar utveckling och i synnerhet utbildning och lärande för hållbar utveckling på dagordningen på ett meningsfullt sätt. Att vara i Göteborg känns som ett varmt bad även om det även här ännu finns en hel del arbete att göra.

AV:

SNABBVAL

Kontaktinformation

Torsten Arpi, kommunikatör

Besöksadress:
Västra Hamngatan 25, Göteborg

Telefon:
031-7862161, 0768-581187

Fax:
031-7862242

Till sidans topp

© Göteborgs universitet, Box 100, 405 30 Göteborg
Tel. 031-786 0000, Kontakta oss

Om webbplatsen | Karta