Till startsida

Förskolan viktig för hållbar utveckling

Nyhet: 2010-08-13

När världen ekonomiskt, ekologiskt och socialt inte slår in på en hållbar väg kan förskolan spela en viktig roll för förändring.
Det underströks på världskongressen ”Barn, medborgare i en utmanad värld” med Göteborgs universitet som värd.
Kongressen bönfaller i ett uttalande världens regeringar att slå vakt om barns rätt att vara barn.


- Fler och fler inser att arbete med små barn är en kraft till förändring i sig, till att få ett annat samhälle. Där har förskolan en viktig roll, kanske den viktigaste, säger Ingrid Pramling Samuelsson, professor i pedagogik vid Göteborgs universitet och president i organisationen OMEP, Organisation Mondiale pour l’Éducation Préscolaire, som arrangerade kongressen i Göteborg.

Tidig utbildning

Ingrid Pramling Samuelsson höll under kongressen en föredragning om kopplingen mellan förskola och hållbar utveckling.
- Nyttan av att börja med tidig utbildning bekräftas av forskning. Barn förstår vad som är viktigt i relation till deras egen omgivning och utifrån sina egna erfarenheter, sade hon.

Jan Eliasson, bland annat tidigare ordförande för FN:s generalförsamling och tidigare svensk utrikesminister, tecknade på kongressen en bitvis dyster bild över respekten för världens mest sårbara, barnen:
- Barn har redan grundläggande rättigheter, men de respekteras inte. Rättigheterna implementeras inte, transformeras inte in i de nationella lagstiftningarna, eller är helt enkelt inte kända, sade han.

Lever ej upp till löftena

- Vi har grundläggande mänskliga rättigheter, stadfästa 1948, Barnkonventionen från 1989 och bland annat de av FN:s alla stater antagna åtta millenniemålen, vilka skall halvera fattigdomen till år 2015 och där många av målen direkt berör barnen, sade Jan Eliasson.
Aktuella siffror visar emellertid att utvecklingen går för sakta för att klara det målet till 2015, även på de områden som berör barnen, exempelvis utbildning för alla barn.
- Vi lever inte upp till löftena. Barn dör av svält och av dåligt vatten. De exploateras, sexuellt, som barnarbetare och som barnsoldater. Det rör sig om ett oerhört mänskligt slöseri, sade Jan Eliasson.

Fakta om OMEP:

Organisation Mondiale pour l’Éducation Préscolaire, OMEP, är en världsorganisation som arbetar för barn i åldrarna 0-8 år i mer än 60 länder. Målsättningen är att barnen ska ges bästa förutsättningar för en god uppväxt. OMEP har en rådgivande status till UNESCO, UNICEF, EU och Europarådet. OMEP bildades 1948 och första president var Alva Myrdal. Ingrid Pramling Samuelsson är president under perioden 2008-2010 och omvaldes på kongressen för ytterligare en treårsperiod.


Deklaration till världens regeringar från OMEP:s kongress:


"World declaration about the right and the joy to learn through play / OMEP 2010

During the OMEP World Assembly and Congress in Göteborg, Sweden in August 2010, all delegates representing seventy-two countries and five continents, agree that we must defend the UN Convention on the Rights of the Child, especially the right of children to play as well as ensuring their wellbeing in all countries and in educational programs.

Today, because of political and financial problems, most governments are overemphazising the swift development of literacy and numeroucy skills for our children when they start school. This results in dramatically restricting the holistic approach to early childhood education.

This situation is destroying the basis and the sense of early childhood education. This results in the loss of crucial values, creativity, imagination, open mindedness, expressive arts, thus deeply affecting the right and the joy to learn through play.

We now know, that the UN Millenium development goals on reducing poverty and giving all children the right to education will not be met. Thus, the OMEP World Congress and Assembly implore all governments at local and national levels to reorient their plans and allocate resources so that the goals will be met.

Young children are willing and capable to be agents of change. Adults should listen to children and be aware of their perspectives and ideas in matters that relate directly to them:

‘We know stuff too!’ (six year old child)

 
Ingrid Engdahl, Congress Chair"
 

 


 

AV:

SNABBVAL

Kontaktinformation

Torsten Arpi, kommunikatör

Besöksadress:
Västra Hamngatan 25, Göteborg

Telefon:
031-7862161, 0768-581187

Fax:
031-7862242

Till sidans topp

© Göteborgs universitet, Box 100, 405 30 Göteborg
Tel. 031-786 0000, Kontakta oss

Om webbplatsen | Karta